Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-08@11:20:21 GMT

احادیث اخلاقی از امام علی ع

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۳۶۶۱

احادیث اخلاقی از امام علی ع

به گزارش پارس نیوز،   

1- خیر پنهانى و کتمان گرفتارى

مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّةِ الْبِرُّ وَ إِخْفاءُ الْعَمَلِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزایا وَ کِتْمانُ الْمَصائِبِ.

از گنجهاى بهشت; نیکى کردن و پنهان نمودن کار[نیک] و صبر بر مصیبتها و نهان کردن گرفتاریها (یعنى عدم شکایت از آنها) است.

2- ویژگى هاى زاهد

أَلزّاهِدُ فِى الدُّنْیا مَنْ لَمْ یَغْلِبِ الْحَرامُ صَبْرَهُ، وَ لَمْ یَشْغَلِ الْحَلالُ شُکْرَهُ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاهد در دنیا کسى است که حرام بر صبرش غلبه نکند، و حلال از شکرش باز ندارد.

3- تعادل در جذب و طرد افراد

« أَحْبِبْ حَبیبَکَ هَوْنًا ما عَسى أَنْ یَعْصِیَکَ یَوْمًا ما. وَ أَبْغِضْ بَغیضَکَ هَوْنًا ما عَسى أَنْ یَکُونَ حَبیبَکَ یَوْمًا ما.»

با دوستت آرام بیا، بسا که روزى دشمنت شود، و با دشمنت آرام بیا، بسا که روزى دوستت شود.

4- بهاى هر کس

قیمَةُ کُلِّ امْرِء ما یُحْسِنُ.

ارزش هر کسى آن چیزى است که نیکو انجام دهد.

5 – فقیه کامل

« اَلا أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقیهِ حَقَّ الْفَقیهِ؟ مَنْ لَمْ یُرَخِّصِ النّاسَ فى مَعاصِى اللّهِ وَ لَمْ یُقَنِّطْهُمْ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللّهِ وَ لَمْ یَدَعِ القُرآنَ رَغْبَةً عَنْهُ إِلى ما سِواهُ، وَ لا خَیْرَ فى عِبادَة لَیْسَ فیها تَفَقُّهٌ. وَ لاخَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَکُّرٌ. وَ لا خَیْرَ فى قِراءَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ.»

آیا شما را از فقیه کامل، خبر ندهم؟ آن که به مردم اجازه نـافرمانى خـدا را ندهـد، و آنهـا را از رحمت خدا نومید نسازد، و از مکر خدایشان آسوده نکند، و از قرآن رو به چیز دیگر نکنـد، و خیـرى در عبـادت بدون تفقّه نیست، و خیـرى در علم بدون تفکّر نیست، و خیرى در قرآن خواندن بدون تدبّر نیست.

6 – خطرات آرزوى طولانى و هواى نفس

« إِنَّما أَخْشى عَلَیْکُمْ إِثْنَیْنِ: طُولَ الاَْمَلِ وَ اتِّباعَ الْهَوى، أَمّا طُولُ الاَْمَلِ فَیُنْسِى الاْخِرَةَ وَ أَمّا إِتِّباعُ الْهَوى فَإِنَّهُ یَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ.»

همانا بر شما از دو چیز مىترسم: درازى آرزو و پیروى هواى نفس. امّا درازى آرزو سبب فراموشى آخرت شود، و امّا پیروى از هواى نفس، آدمى را از حقّ باز دارد.

7 – مرز دوستى

« لاَ تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدیقِکَ صَدیقًا فَتَعْدى صَدیقَکَ.»

با دشمنِ دوستت دوست مشو که [با این کار] با دوستت دشمنى مىکنى.

8 – اقسام صبر

« أَلصَّبْرُ ثَلاثَةٌ: أَلصَّبْرُ عَلَى الْمُصیبَةِ، وَ الصَّبْرُ عَلَىالطّاعَةِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى الْمَعْصِیَةِ.»

صبر بر سه گونه است: صبر بر مصیبت، و صبر بر اطاعت، و صبر بر [ترک] معصیت.

9- تنگدستى مقدَّر

مَنْ ضُیِّقَ عَلَیْهِ فى ذاتِ یَدِهِ، فَلَمْ یَظُنَّ أَنَّ ذلِکَ حُسْنُ نَظَر مِنَ اللّهِ لَهُ فَقَدْ ضَیَّعَ مَأْمُولاً.

وَ مَنْ وُسِّعَ عَلَیْهِ فى ذاتِ یَدِهِ فَلَمْ یَظُنَّ أَنَّ ذلِکَ اسْتِدْراجٌ مِنَ اللّهِ فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفًا.

هر که تنگدست شد و نپنداشت که این از لطف خدا به اوست، یک آرزو را ضایع کرده و هر که وسعت در مال یافت و نپنداشت که این یک غافلگیرى از سوى خداست، در جاى ترسناکى آسوده مانده است.

10- عزّت، نه ذلّت

اَلْمَنِیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ وَ التَّجَلُّدُ وَ لاَ التَّبَلُّدُ وَ الدَّهْرُ یَوْمانِ: فَیَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْکَ فَإِذا کانَ لَکَ فَلا تَبْطَرْ،وَ إِذا کانَ عَلَیْکَ فَلا تَحْزَنْ فَبِکِلَیْهِما سَتُخْتَبَرُ.

مردن نه خوار شدن! و بى باکى نه خود باختن! روزگار دو روز است، روزى به نفع تو، و روزى به ضرر تو! چون به سودت شد شادى مکن، و چون به زیانت گردید غم مخور، که به هر دوى آن آزمایش شوى.

11- طلب خیر

ما حارَ مَنِ اسْتَخارَ، وَ لا نَدِمَ مَنِ اسْتَشارَ.

هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسى که مشورت نماید پشیمان نگردد.

12- وطن دوستى

عُمِّرَتِ الْبِلادُ بِحُبِّ الأَوْطانِ.

شهرها به حبّ و دوستى وطن آباداند.

13- سه شعبه علوم لازم

أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ.

دانش سه قسم است: فقه براى دین، و پزشکى براى تن، و نحو براى زبان.

14- سخن عالمانه

تَکَلَّمُوا فِى الْعِلْمِ تَبَیَّنَ أَقْدارُکُمْ.

عالمانه سخن گویید تا قدر شما روشن گردد.

15- منع تلقین منفى

لا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِفَقْر وَ لا طُولِ عُمْر.

فقر و تنگدستى و طول عمر را به خود تلقین نکن.

16- حرمت مؤمن

سِبابُ الْمُؤْمِنِ فِسْقٌ وَ قِتالُهُ کُفْرٌ وَ حُرْمَةُ مالِهِ کَحُرْمَةِ دَمِهِ.

دشنام دادن به مؤمن فسق است، و جنگیدن با او کفر، و احترام مالش چون احترام خونش است.

17- فقر جانکاه

أَلْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْکْبَرُ، وَ قِلَّةُ الْعِیالِ أَحَدُ الْیَسارَیْنِ وَ هُوَ نِصْفُ الْعَیْشِ.

فقر و ندارى بزرگترین مرگ است! و عائله کم یکى از دو توانگرى است، که آن نیمى از خوشى است.

18- دو پدیده خطرناک

أَهْلَکَ النّاسَ إِثْنانِ: خَوْفُ الْفَقْرِ وَ طَلَبُ الْفَخْرِ.

دو چیز مردم را هلاک کرده: ترس از ندارى و فخرطلبى.

19- سه ظالم

أَلْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَ المُعینُ عَلَیْهِ وَ الرّاضِىُ بِهِ شُرَکاءُ ثَلاثَةٌ.

شخص ستمکار و کمک کننده بر ظلم و آن که راضى به ظلم است، هر سه با هم شریکاند.

20- صبر جمیل

أَلصَّبْرُ صَبْرانِ: صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصیبَةِ حَسَنٌ جَمیلٌ، وَ أَحْسَنُ مِنْ ذلِکَ الصَّبْرُ عِنْدَ ما حَرَّمَ اللّهُ عَلَیْکَ.

صبر بر دو قسم است: صبر بر مصیبت که نیکو و زیباست، و بهتر از آن صبر بر چیزى است که خداوند آن را حرام گردانیده است.

21- اداى امانت

أَدُّوا الاَْمانَةَ وَ لَوْ إِلى قاتِلِ وُلْدِ الاَْنْبیاءِ.

امانت را بپردازید گرچه به کشنده فرزندان پیغمبران باشد.

22- پرهیز از شهرت طلبى

قالَ(علیه السلام) لِکُمَیْلِ بْنِ زِیاد:رُوَیْدَکَ لاتَشْهَرْ، وَ أَخْفِ شَخْصَکَ لا تُذْکَرْ، تَعَلَّمْ تَعْلَمْ وَ اصْمُتْ تَسْلَمْ، لا عَلَیْکَ إِذا عَرَّفَکَ دینَهُ، لا تَعْرِفُ النّاسَ وَ لا یَعْرِفُونَکَ.

آرام باش، خود را شهره مساز، خود را نهان دار که شناخته نشوى، یاد گیر تا بدانى، خموش باش تا سالم بمانى.

بر تو هیچ باکى نیست، آن گاه که خدا دینش را به تو فهمانید، که نه تو مردم را بشناسى و نه مردم تو را بشناسند (یعنى، گمنام زندگى کنى).

23- عذاب شش گروه

إِنَّ اللّهَ یُعَذِّبُ سِتَّةً بِسِتَّة : أَلْعَرَبَ بِالْعَصَبیَّةِ وَ الدَّهاقینَ بِالْکِبْرِ وَ الاُْمَراءَ بِالْجَوْرِ وَ الْفُقَهاءَ بِالْحَسَدِ وَ التُّجّارَ بِالْخِیانَةِ وَ أَهْلَ الرُّسْتاقِ بِالْجَهْلِ.

خداوند شش کس را به شش خصلت عذاب کند:عرب را به تعصّب، و خان هاى ده را به تکبّر، و فرمانروایان را به جور، و فقیهان را به حسد، و تجّار را به خیانت، و روستایى را به جهالت.

24- ارکان ایمان

أَلاِْیمانُ عَلى أَرْبَعَةِ أَرْکان: أَلتَّوَکُّلِ عَلَى اللّهِ، وَ التَّفْویضِ إِلَى اللّهِ وَ التَّسْلیمِ لاَِمْرِللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ.

ایمان چهارپایه دارد: توکّل بر خدا، واگذاردن کار به خدا، تسلیم به امر خدا و رضا به قضاى الهى.

25- تربیت اخلاقى

« ذَلِّلُوا أَخْلاقَکُمْ بِالَْمحاسِنِ، وَ قَوِّدُوها إِلَى الْمَکارِمِ. وَ عَوِّدُوا أَنْفُسَکُمُ الْحِلْمَ.»

اخلاق خود را رامِ خوبى ها کنید و به بزرگوارى هایشان بکشانید و خود را به بردبارى عادت دهید.

26- آسانگیرى بر مردم و دورى از کارهاى پست

« لاتُداقُّوا النّاسَ وَزْنًا بِوَزْن، وَ عَظِّمُوا أَقْدارَکُمْ بِالتَّغافُلِ عَنِ الدَّنِىِّ مِنَ الاُْمُورِ.»

نسبت به مردم، زیاد خرده گیرى نکنید، و قدر خود را با کناره گیرى از کارهاى پست بالا برید.

27- نگهبانان انسان

« کَفى بِالْمَرْءِ حِرْزًا، إِنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَ النّاسِ إِلاّ وَ مَعَهُ حَفَظَةٌ مِنَ اللّهِ یَحْفَظُونَهُ أَنْ لا یَتَرَدّى فى بِئْر وَ لا یَقَعَ عَلَیْهِ حائِطٌ وَ لا یُصیبَهُ سَبُعٌ، فَإِذا جاءَ أَجَلُهُ خَلُّوا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَجَلِهِ.»

آدمى را همین دژ بس که کسى از مردم نیست، مگر آن که با او از طرف خدا نگهبان هاست که او را نگه مىدارند که به چاه نیفتد، و دیوار بر سرش نریزد، و درنده اى آسیبش نرساند، و چون مرگ او رسد او را در برابر اجلش رها سازند.

28- روزگار تباهىها

« یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ لا یُعْرَفُ فیهِ إلاَّ الْماحِلُ وَ لا یُظَرَّفُ فیهِ إِلاَّ الْفاجِرُ وَ لا یُؤْتَمَنُ فیهِ إِلاَّ الْخائِنُ وَ لا یُخَوَّنُ إِلاَّ المُؤتَمَنُ، یَتَّخِذُونَ اْلَفْئَ مَغْنًَما وَ الصَّدَقَةَ مَغْرَمًا وَصِلَةَ الرَّحِمِ مَنًّا، وَ الْعِبادَةَ استِطالَةً عَلَى النّاسِ وَ تَعَدِّیًا و ذلِکَ یَکُونُ عِنْدَ سُلطانِ النِّساءِ، وَ مُشاوَرَةِ الاِْماءِ، وَ إِمارَةِ الصِّبیانِ.»

زمانى بر مردم خواهد آمد که در آن ارج نیابد، مگر فرد بىعرضه و بىحاصل، و خوش طبع و زیرک دانسته نشود، مگر فاجر، و امین و مورد اعتماد قرار نگیرد، مگر خائن و به خیانت نسبت داده نشود، مگر فرد درستکار و امین! در چنین روزگارى، بیتالمال را بهره شخصى خود گیرند، و صدقه را زیان به حساب آورند، وصله رحم را با منّت به جاى آرند، و عبادت را وسیله بزرگى فروختن و تجاوز نمودن بر مردم قرار دهند و این وقتى است که زنان، حاکم و کنیزان، مشاور و کودکان، فرمانروا باشند!

29- زیرکى به هنگام فتنه

« کُنْ فِى الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ; لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَ لا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ.»

هنگام فتنه چون شتر دو ساله باش که نه پشتى دارد تا سوارش شوند و نه پستانى تا شیرش دوشند.

30- اقبال و ادبار دنیا

« إذا أَقْبَلَتِ الدُّنیا عَلى أَحَد أَعارَتْهُ مَحاسِنَ غَیْرِهِ، وَ إِذا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِهِ.»

چون دنیا به کسى روى آرد، نیکویى هاى دیگران را بدو به عاریت سپارد، و چون بدو پشت نماید، خوبى هایش را برباید.

31- ناتوان ترین مردم

« أَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسابِ الاِْخْوانِ، وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.»

ناتوانترین مردم کسى است که توانِ به دست آوردن دوستان را ندارد، و ناتوانتر از او کسى است که دوستى به دست آرد و او را از دست بدهد.

32- فریاد رسى و فرح بخشىِ گرفتار

« مِنْ کَفّاراتِ الذُّنُوبِ الْعِظامِ إِغاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ.»

از کفّاره گناهان بزرگ، فریاد خواه را به فریاد رسیدن، و غمگین را آسایش بخشیدن است.

33- نشانه کمال عقل

« إِذا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلامُ.»

چون خرد کمال گیرد، گفتار نقصان پذیرد.

34- رابطه با خدا

« مَنْ أَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللّهِ أَصْلَحَ اللّهُ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیاهُ. وَ مَنْ کانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیْهِ مِنَ اللّهِ حافِظٌ.»

آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح مىکند و آن که کار آخرتِ خود را درست کند، خدا کار دنیاى او را سامان دهد. و آن که او را از خود بر خویشتن واعظى است، خدا را بر او حافظى است.

35- افراط و تفریط

« هَلَکَ فِىَّ رَجُلانِ مُحِبٌّ غال وَ مُبْغِضٌ قال.»

دو تن به خاطر من هلاک شدند: دوستى که اندازه نگاه نداشت و دشمنى که بغض ـ مرا ـ در دل کاشت.

36- روایت و درایت

« إِعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعایَة لاعَقْلَ رِوایَة، فَإِنَّ رُواةَ الْعِلْمِ کَثیرٌ، وَ رُعاتُهُ قَلیلٌ.»

هر گاه حدیثى را شنیدید آن را با دقّت عقلى فهم و رعایت کنید، نه بشنوید و روایت کنید! که راویان علم بسیارند و رعایت کنندگانِ آن اندک در شمار.

37- پاداش تارک گناه

« مَا الُْمجاهِدُ الشَّهیدُ فى سَبیلِ اللّهِ بِأَعْظَمَ أَجْرًا مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ، لَکادَ الْعَفیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکًا مِنَ الْمَلائِکَةِ.»

مُزد جهادگرِ کشته در راه خدا بیشتر نیست از مرد پارسا که ـ معصیت کردن ـ تواند ـ لیکن ـ پارسا ماند و چنان است که گویى پارسا فرشته اى است از فرشته ها.

38- پایان ناگوار گناه

« أُذْکُرُوا انقِطاعَ اللَّذّاتِ وَ بَقاءَ التَّبِعاتِ.»

به یاد آرید که لذّتها تمام شدنى است و پایان ناگوار آن بر جاى ماندنى.

39- صفت دنیا

« فى صِفَةِ الدُّنْیا: تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ.»

در صفت دنیا فرموده است:مىفریبد و زیان مىرساند و مىگذرد.

40- دینداران آخر الزّمان

« یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ لا یَبْقى فیهِ مِنَ الْقُرْآنِ إِلاّ رَسْمُهُ وَ مِنَ الاِْسْلامِ إِلاَّ اسْمُهُ. مَساجِدُهُمْ یَوْمَئِذ عامِرَةٌ مِنَ الْبِناءِ خَرابٌ مِنَ الْهُدى. سُکّانُها وَ عُمّارُها شَرُّ أَهْلِ الاَْرْضِ، مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَ إِلَیْهِمْ تَأْوِى الْخَطیئَةُ یَرُدُّونَ مَنْ شَذَّ عَنْها فیها.

وَ یَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ إِلَیْها.

یَقُولُ اللّهُ تَعالى « فَبى حَلَفْتُ لاََبْعَثَنَّ عَلى أُولئِکَ فِتْنَةً أَتْرُکَ الْحَلیمَ فیها حَیْرانَ» وَ قَدْ فَعَلَ. وَ نَحْنُ نَسْتَقیلُ اللّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ.»

مردم را روزگارى رسد که در آن از قرآن جز نشان نماند و از اسلام جز نام آن، در آن روزگار ساختمان مسجدهاى آنان نو و تازه ساز است و از رستگارى ویران. ساکنان و سازندگان آن مسجدها بدترین مردم زمین اند، فتنه از آنان خیزد و خطا به آنان درآویزد.

آن که از فتنه به کنار ماند بدان بازش گردانند، و آن که از آن پس افتد به سویش برانند.

خداى تعالى فرماید: « به خودم سوگند، بر آنان فتنه اى بگمارم که بردبار در آن سرگردان مانَد» و چنین کرده است، و ما از خدا مىخواهیم از لغزش غفلت درگذرد.

 

 

 

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: قرآن طول عمر فقر مرگ تجاوز فتنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمحمد حسینی در سخنرانی غیر حضوری برای ایرانیان مقیم منچستر انگلیس به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام با عرض تسلیت شهادت این امام همام، اهمیت شناخت و معرفی ائمه اطهار و آموزه‌های این بزرگواران را نه تنها برای مسلمانان و شیعیان بلکه برای همگان حائز اهمیت و تاثیرگذار دانست و گفت: در حدیثی آمده است «اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را بشنوند از ما تبعیت می‌کنند»، چون حرف حق و سخنی که با فطرت پاک آدمی سازگاری داشته باشد مشتاقان زیادی دارد و ضرورت دارد که تبیین سیره و سلوک و معرفی ائمه با رفتار پسندیده راویان آن آمیخته شود تا لاجرم بر دل‌ها بنشیند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ویژگی‌های امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: امام صادق (ع) در مقطعی به سر می‌بردند که امکان و مجال تبیین معارف اسلام ناب وجود داشت تا هم اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی را بیان کنند و هم راه مبارزه با ظلم و بیداد و ستم را برای یارانشان و پیروان اهل بیت در طول تاریخ تشریح کنند.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) را شیخ‌الائمه نامیده‌اند، گفت: هیچ‌یک از ۱۱ امام معصوم با مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و همه آنها از مولای متقیان تا امام حسن عسکری (ع) یکی پس از دیگری در جوانی و میانسالی شهید شدند؛ لذا امام صادق (ع) را که عمر شریفشان به ۶۵ سال رسید شیخ‌الائمه می‌نامند.

معاون رئیس جمهور گفت: امام صادق (ع) در دوره اُفول و ضعف بنی امیه و آغاز دوران بنی عباس فرصت نشر مکتب اهل بیت و تربیت ۴ هزار شاگرد را داشتند که بعضی از آنان در شمار عالمان، محدثان و مفسران بزرگ و نیز اصحاب اجماع هستند که فقاهت و وثاقت آنها مورد تأکید امامیه است.

حسینی خاطرنشان کرد: شاگردان امام باقر و امام صادق علیه‌السلام درس‌ها و آموزه‌های این ائمه بزرگوار را یادداشت می‌کردند که اصول ۴۰۰گانه (اصول اربعمائه) نامیده می‌شود و منبع اصلی کتب اربعه شیعه همین اصول (و رسائل) است؛ لذا امام صادق علیه‌السلام خدمت بزرگی انجام دادند چرا که برای همیشه دوستداران خود و همه بشریت را راهنمایی کردند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار علیهم السلام حتی در بین اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارند، اظهار داشت: مالک بن انس یکی از ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت از شاگردان امام صادق (ع) بود او فقیه مردم مدینه بود و در توصیف امام صادق می‌گوید، هیچ چشمی ندید و هیچ گوشی نشنید و بر هیچ قلبی بهتر و برتر از امام جعفر صادق (ع) از جهت علم عبادت پارسایی تقوا و وارستگی خطور نکرده است و یا ابوحنیفه از ائمه مذاهب اهل سنت می‌گوید فقیه‌ترین کسی که در عمرم دیده‌ام جعفر بن محمد صادق است و اگر دو سالی که در نزد ایشان علم آموخته‌ام نبود هلاک می‌شدم. احمد بن حنبل و شافعی را نیز با واسطه می‌توان از شاگردان امام صادق علیه‌السلام دانست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شخصیت جامع و بی‌نظیری مانند امام جعفر صادق (ع) را باید خیلی بیشتر از این به مردم جهان معرفی شود، اظهار داشت: امام صادق (ع) وقتی در بستر شهادت بودند به یکی از شاگردان خود توصیه‌ای می‌کند که می‌توان آن را عصاره تجارب ایشان دانست. امام می‌فرماید «مردم به راست و چپ منحرف شدند ولی ما و شیعیان ما به صراط مستقیم هدایت شده‌ایم».

حسینی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب یکی از یارانشان درباره اینکه اسلام الزاماتی دارد می‌فرماید لباس اسلام شرم و حیا، زینت اسلام وقار و متانت، مروت و جوانمردی اسلام انجام عمل صالح و ستون فقرات اسلام ورع و اجتناب از گناه است و سپس می‌فرماید هر چیزی اساس و پایه‌ای دارد و اساس اسلام، محبت اهل بیت است.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) در جای دیگر می‌فرماید:‌ای جماعت شیعه شما منسوب به ما هستید حالا که شما را با ما می‌شناسند باید مایه اعتبار، آبرو، حیثیت و زینت ما باشید، نه اینکه مایه ننگ و بدنامی ما باشید «کونوا لنا زینا و لاتکونوا شینا».

معاون پارلمانی رئیس جمهور حضور در اجتماعات و محافل معنوی را حائز اهمیت دانست و گفت: امام صادق (ع) در این باره توصیه‌ای دارند مبنی بر اینکه همدیگر را ملاقات کنید، چون با این کار دل‌های شما زنده و شاداب می‌شود و در اجتماعات خود احادیث ما را یادآوری کنید که این کار باعث زیاد شدن محبت شما نسبت به یکدیگر می‌شود و عمل به این احادیث موجب نجات و رستگاری شما می‌شود؛ ایرانیان مقیم خارج که از وطن خود دور هستند بیش از دیگران به عمل به این توصیه امام صادق علیه السلام نیازمندند تا با حضور در محافل مذهبی و مراکز اسلامی، ضمن ملاقات و تجدید دیدار با یکدیگر، احکام و آموزه‌های دینی را یادآور شوند تا غرق در مادیگرایی و فاصله گرفتن از معنویت نشوند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فرد مومن و پیرو اهل بیت نمی‌تواند نسبت به مسائل روز و آنچه در اطراف خود می‌گذرد بی‌تفاوت باشد، اظهار داشت: اینکه ائمه اطهار به شهادت رسیدند به خاطر این بود که فعالیت اجتماعی داشتند والا اگر در گوشه‌ای به نماز و عبادت فردی می‌پرداختند کسی با آنها کاری نداشت، اما چون حرف از حق، مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، عدالت اجتماعی، رعایت حقوق مردم می‌زدند و ظلم نسبت به مردم را برنمی‌تابیدند یکی پس از دیگری توسط خلفای جور به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به حوادثی که در دانشگاه‌های غرب در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش علیه مردم مظلوم غزه آغاز شده است، گفت: امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای دفاع از مظلوم هنگامه‌ای برپا شده است. اینکه باید از مظلوم دفاع کرد و در مقابل ظالم، مقاومت و ایستادگی داشت از آموزه‌های ائمه اطهار است. امروز حتی کسانی که مسلمان نیستند خواهان پایان نسل کشی، کودک کشی و جنایت علیه مردم مظلوم و بی‌پناه فلسطین و غزه هستند و سکوت مدعیان حقوق بشر، حقوق زن، آزادی بیان و دموکراسی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز این بیداری که در عالم برای دفاع از مظلوم شکل گرفته، بسیار ارزشمند است و صدور انقلاب که در اوایل پیروزی امام خمینی از آن سخن می‌گفت این بود که فرهنگ عدالت و حق خواهی و دفاع از مظلوم در بین ملت‌ها مورد توجه قرار بگیرد. امروز همه وظیفه داریم با جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی به موقع، جنایات و اغواگری سلطه‌گران و متجاوزان را آشکار کنیم و اجازه ندهیم به اهداف شوم خود دست یابند.

اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشور‌های جهان را فراهم کرده است

حسینی در ادامه با بیان اینکه امروز در کشورمان با اهتمام دولت مردمی وفاق و همگرایی خوبی حاکم شده است و کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی روز افزون قرار دارد، اظهار داشت: با اقدامات دولت مردمی، تعاملات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی با کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های همسایه و منطقه افزایش قابل توجهی داشته و در همین مدت عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله شانگهای، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و بریکس، فرصت مناسبی برای تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است.

معاون رئیس جمهور اهمیت شناخت و تبیین سیره و رفتار فردی و اجتماعی ائمه اطهار از جمله امام صادق (ع) را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز که ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم به‌عنوان یکی از آموزه‌های مکتب اهل بیت مرز‌های جغرافیایی را در نوردیده و فریاد حمایت از مردم مظلوم غزه در آسمان غرب طنین انداز شده بیش از گذشته مسئولیت داریم که گفتار و رفتار ائمه معصومین را به دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهایی از اعدام به واسطه حضور خادم‌یاران رضوی
  • گفت و گوی کامل ریحانه اخلاقی کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس
  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • دهه کرامت، فرصت خوبی برای تبیین ابعاد موج نفرت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی است
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • مورایس: مراقبت ایرانی‌ها از جنبه‌های اخلاقی را تحسین می‌کنم
  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • مداحی که منبعش گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد